Communicatie Post

  • In weinig zit meer dan in veel

In weinig zit meer dan in veel

We leven in een tijd van ‘veel’: 24/7 online, oneindig veel mediakanalen, een enorm aanbod in (online) shops, multi-tasken, duizenden reclameboodschappen op een dag tot je nemen, alles wat je meemaakt willen delen, veel likes verzamelen… De consument wil veel en krijgt veel, het aanbod is enorm. Wat zit daar achter? Een diepgewortelde angst om iets te missen. Als bedrijven gaan we daarin mee, we willen immers geen enkele omzet-kans missen. De ene hype volgt de andere op, en hop, we gaan weer mee. Want stel je voor, je mist die hype en je bent uitgeteld. We moeten alles voor iedereen kunnen zijn.

Tegelijkertijd hoef je niemand meer uit te leggen dat de consument steeds vluchtiger wordt. Er is nauwelijks nog tijd om iets te lezen, laat staan te doorgronden. Van smartphone naar tablet naar TV naar laptop en van Facebook naar Snapchat naar Instagram. Informatie moet steeds korter, visueler, simpeler en leuker. Maar hoe doe je dat?

Laten we van moeilijk naar makkelijk gaan en van veel naar weinig. Maak het de consument als adverteerder makkelijk, help ze in de diarree aan informatie en mediakanalen. In weinig zit juist heel veel. Want in veelheid verdwalen we, raken we onze oriëntatie kwijt. Dagelijks merk ik dat veelheid en complexiteit de killers van creativiteit zijn. Of zoals onze copywriter Carlo zegt: Complexiteit is de favoriete schuilplaats van de boodschap.

Wat te doen? Versimpel alsje-alsjeblieft de briefing. Of laat ons helpen die briefing te structureren en versimpelen. Door keuzes te maken en focus te leggen. Durf iets los te laten, je krijgt er veel voor terug. En blijf dicht bij jezelf, dwing jezelf niet alles voor iedereen te zijn. Help de doelgroep met duidelijkheid, eenvoud en structuur. Over wie je bent en wat je te bieden hebt. Een heldere briefing helpt ook creatie om tot winnende concepten te komen. Maar ook tot uitingsvormen die snel en makkelijk te consumeren zijn.

Vanuit weinig onstaat vanzelf ruimte voor ‘leuk’, voor ‘opvallen’ en ‘herkenbaar’. En daarmee ruimte voor effect.