Communicatie Post

  • blogrijk-1
  • blogrijk-2

De kracht van Social Media Advertisement

Content creatie is de basis van een creatieve campagne waarbij content distributie vaak de sleutel tot het succes is. Je kunt content natuurlijk op verschillende manieren distribueren. Online of offline distributie? Paid advertisment of organisch? De keuze is reuze.

Strategy first, execution second
Creatieve concepten kunnen in combinatie met paid advertisement via Social Media uiterst effectief zijn om met creaties de beoogde doelgroep te bereiken én te activeren. Om binnen het creatieve werkveld met Social Media Advertisement te starten, is het belangrijk om eerst goed over je strategie na te denken.

Het is onder meer belangrijk om vast te stellen op welk medium je doelgroep zich primair begeeft. Zijn er vergelijkbare organisaties die succesvolle campagnes op touw hebben gezet? Wat kunnen we van deze aanpak en insights leren?

Pinpoint data
Nadat je het broodnodige onderzoek hebt (laten) uitvoeren, gaan we eerst de strategie vertalen naar de campagne. Daarvoor is het belangrijk om naast de 'usual suspects' met outliers te werken en deze naar een afgebakende testomgeving te vertalen. Indien je met meerdere mini-concepten werkt, is het verstandig om eerst een test uit te voeren om de focus en kaders van de doelgroep scherp te stellen.

A/B-testing
Veel organisaties zijn bekend met A/B-testing. Daarbij hanteer je twee concepten die op een specifieke KPI van elkaar verschillen. Bijvoorbeeld de afbeelding. Verschillende concept creaties testen bij exact dezelfde groep. Een ander voorbeeld is de begeleidende tekst. Je kunt testen met een informele approach en een formele benadering, mits de aard van de opdracht dit toelaat natuurlijk. Het laatste voorbeeld dat ik hier wil bespreken, is de doelgroep. Je kunt exact hetzelfde concept, zowel visueel als tekstueel, uitzetten bij verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld door te variëren op basis van geslacht, regio of interesses.

Impact: meten is weten
Deze insights leveren de basis om jouw creatieve campagne effectief via paid advertisement op Social Media te verspreiden. De data die je op basis van je concepten ontvangt, stellen je in staat om de impact van je campagnes te optimaliseren.

Keynote: Optimalisatie is vanzelfsprekend een doorlopend proces.

Bite & Juulr
In samenwerking met Juulr heeft Bite in 2018 de Droogwaterland campagne van Waternet verzorgd. Juulr is een allround social media agency met zijn eigen Influencer Marketing marktplaats.

Het traject voor Waternet bestond uit een belangrijk deel concept en content creatie en een gedeelte content distributie middels Social Media advertisement. Juulr heeft zich in deze constructie gericht op de content distributie via Social Media. De samenwerking tussen concept creatie en content distributie bleek in dit traject bijzonder effectief.